Přeskočit na hlavní obsah

Cyklistika, turistika, běh aneb vytvoř si vlastní offline mapy

   Moderní technologie šli dopředu, a s nimi i náviky lidí. Jako jeden z mnoha, jsem majitelem chytrofounu, který mi dneska zpříjemňuje dlouhé chvíle mnoha zbytečnými funkcemi, které jsem se naučil používat, jako to nejdůležitější ve svém životě.
   Mezi ty zbytečné, ovšem nepatří například navigace. I když jsem se vždycky poměrně dobře orientoval v mapách, podlehl jsem pohodlné kombinaci mobilního telefonu a GPS přijímače v něm zabudovaném. Stačí mi pár kliknutí, a vim přesně kde jsem a to kolikrát nepotřebuji ani zapnout GPS. Telefon to prostě tak nějak vhodně uhodne. Například se mi stává uplně minimálně, kdy bych v aplikaci Pubtran  musel zadávat místo, ze kterého chci vyhledat spoje, protože v 98,7% mi to telefon doplní sám. Ty 1,3% jsem většinou zlitej a něco špatně zmáčknu, a to co mi aplikace nabídne smažu. Jakmile pak zapnu GPS, tak po chvilce čekání na nalezení příslušných setelitů, vim uplně přesně kde jsem. 

   Tohle je jedna z funkcí kterou miluji, protože patřím k lidem, kteří se neradi ptají na cestu a pokud ted existuje možnost, jak si svévolně poradit a dokonce s minimem úsilí, tak to prostě dokážu náležitě ocenit. V poslední době, jsem došel navíc k tomu, že jsem se znovu našel v cyklistice a vzhledem k ocasnímu značení našich ocasních značičů, kteří v téhle republice vždycky byly ocasové, jakmile měli něco označit, se mi docela často stává, že minu správnou odbočku. Začal jsem tedy hledat alternativu, která by mi levně usnadnila mé cestování, a byl jsem doslova uchvácen možnostmi, které mi můj robotí telefon nabízí. V podstatě, jsem se na konec nedostal k tomu, že budu muset nějak zvlášť hledat aplikaci na navigování, ale budu muset najít něco, pomočí čeho dotlačím offline mapy do svého telefonu, a to pokud možno co nejlevněji. 

   Proč jsem se začal zaobírat tímhle směrem? V podstatě na tom není nic záhadného. Vždycky jsem byl názoru, že  když už mám zařízení, které je ultrapřísně nadupané, tak bych měl pokud možno, využívat jeho potenciálu naplno. Bohužel, i v potenciálně neomezené výpočetní síle, narazí člověk v případě silného mobilního telefonu, na jednu zásadní slabinu, a tou není nic jiného, než výdrž na baterii. Na Play od Googlu, narazíte na nespočet aplikací, jež vám pomohou zobrazit mapy, základně vás znavigovat nebo zorientovat a v mnohých případech, vám i zaznamenají vaši cestu s mnoha dalšími údaji, jako je rychlost, délka stoupání, délka klesání, celková délka jízdy, chůze, běhu, tak i třeba váš srdeční tep a na základě toho vám jako třešni na dortu, spočítají kolik jste spálili kalorií. A tohle všechno pro vás udělají zdarma, ale jako vedlejší efekt, existují jisté podmínky, které musíte splnit. V 90% musíte mít nejen zapnutý program, ale také zapnutý GPS přijímač, GPRS přijímač, kvůli načítání online map a pokud máte nějakou speciální fičuru na měření srdečního tepu, tak je to většinou synchronizované po Bluetooth, což sečteno podtrženo znamená, že procenta na baterce, při takovém vytížení, klesají rychlostí světla a to nemluvě o tom, že v dnešní době FUPové politiky našich operátorů, je i docela problém načítání map online. Řikal jsem si, že tohle všechno musí jít nějakým rozumným kompromisem vyřešit, a když už jsem v tom hnutí mysli poslední dobou, tak jsem se i zaměřil na legální řešení. 

   I v tomhle případě jsem došel k velice pozitivním zjištěním. Aplikací, zaměřujících se na podporu offline map je taky požehnaně. Takové řešení, má pak obrovské možnosti využití a hlavně velkou škálu výhod. 

   Zkusím následující věty podat, jako příklad postupu a za vzor vezmu sebe, abych vám zároveň přiblížil i teoretické pohnutky, které mě k tomuhle všemu vedli (prosím o shovívavost čtenáře, pokud bych vypadl z příkladu do strohého návodu): 
   
Jsem člověk, který se rozhodne, že během dvou dnů se sebere a pojede někam provětrat svoje koule. Sednu si k počítači a mrknu na mapy, kde by se mi asi tak nejvíc líbilo. Po chvilce bezduchého civění do map, začnu formovat svou představu a řeknu si, že to nebudu nijak extra komplikovat a pojedu se projet po Pražských cyklostezkách, které každým rokem přibývají a jsou propojenější a vůbec záživnější, než kdy dřív. Super představa by byla. Vim, že na tom budu chtít strávit celý den a opravdu hodně projedu, ale kolik projedu opravdu? To mi přece řekne moje super stažená aplikace z Google Play, která se jmenuje OruxMaps, která se mi již nedávno ukázala jako velice spolehlivá, a co se týče zaznamenávání trasy, opravdu hodně přesná a zároveň na baterii nenáročná. Chvilku jsem hledal a zjistil jsem, že výkon na baterii mohu ještě více snížit. Uložením mapy do tzv. offline, kdy si stáhnu konkrétní vrstvu a to z nějaké zdarma dostupné mapové služby. Mezi takové například patří Google Maps, Openstreet Maps a mnoho jiných. Poměrně dost aplikací mi dokonce nabízí, že si mohu mapy uložit přímo v telefonu, ale za tímto účelem jsem jich pár zkusil, a i když se ukázali jako funkční a praktické, tak ovládání map na displeji při vymezování rozsahu, už tak pohodlné nebylo. To mi nedalo a porozhlédl jsem se po něčem, co by bylo k použití na počítači.   Jako takové řešení, se ukázal jednoduchý prográmek Mobac, který je ke stažení na jeho stránkách http://mobac.sourceforge.net/. Prográmek se nijak neinstaluje. Prostě ho stáhnu na disk, rozbalim a spustim Mobile Atlas Creator.exe. 

Jako úplně první, se objeví malé okénko, kde by jste si měli zvolit název kompilace (Name of the new atlas), a v jakém formátu potřebujete mít výstup, kdy jsou u formátu uvedené i příklady aplikací, jež s ním pracují (já budu hojně zmiňovat volně dostupnou aplikaci OruxMaps)


Následně se objeví hlavní rozhraní, jež si zakládá na maximální přehlednosti, kdy nejdůležitější částí, je levý panel, jež obsahuje výběr potřebných parametrů, které nám na konci zajistí vytvoření mapy, podle našich vlhkých představ. 






Já si vystačil s následujícími: 

Map source - nabízí se široká škála map, mezi kterými není problém si vybrat. 




Zoom levels - Tady máte vždy zobrazené layers, které free mapy podporují, a to je většinou v rozsahu od 0 - 16, kdy 0 znamená pohled na všechny kontinenty a 16 znamená přiblížení na úroveň čitelnosti všech názvů ulic a dalších onformací na mapě. Já většinou volím vrstvy 13 - 15, na nichž je většinou trasa vidět se všemi potřebnými informacemi. (důležité je mít na paměti, že čím více vrstev vyberete, tím více bude výsledný koncept v Mb) Na obrázku Zoom Levels mám vybranou vrstvu 14, kterou jsem použil na koncept  Prahy a jejího blízkého okolí, který mi na kolo stačí, protože jsou na ní stále docela zřetelně vidět cyklostezky, což mi k orientaci stačí bohatě. Pokud bych šel běhat, tak bych použil vrstvu 15. Na jaké se nacházíte vrstvě zjistíte přímo na mapě vpravo od levého panelu, kde se nachází posuvník (zoom).  





Atlas Content - je strom v němž si ukládáte jednotlivé podklady, takže hlavní položkou, je při startu vybraná databáze (jak vidíte já vybral OruxMaps), jež jsem pojmenoval Praha. Výběr na mapě, jež jsem určil tahem myši za držení pravého tlačítka jsem pak dole v kolonce Name: pojmenoval Cyklo a klikem na Add selection, jsem to přidal jako podsložku k Praze. Nyní mám Databázy Praha, s vrstvou 14, určenou pro Cyklistiku jménem Cyklo. Takhle bych se mohl rozhodnout, že ten samý výběr mapy udělám i pro běhání, takže bych výše překlikl z levlu 14 na 15, například v kolonce name, bych přepsal Cyklo na Běh a klikem na Add selection, tak rozšířil možnosti využití. 

To celé, člověk posvětí klikem na Create atlas, kdy začne stahování jednotlivých vrstev a následná kompletace do formy pro program OruxMaps. 

Což by vypadalo, jako obrázek vlevo, který je plný výživných informací, přes dobu stahování, průměrné rychlostí, až po zrušení celé operace, pokud by se vám něco nezdálo. Takové přerušení, by vás však mohlo mrzet. Je totiž nutné si pamatovat, že celá tahle sranda není tak úplně neomezená. Sice program podporuje velkou spoustu free dostupných map, ale ty mají v naprosté většině nastavené omezení, že za den, můžete stáhnout od 5 000 do cca 20 000 dlaždic, kdy si všiměte, že třeba tady se stahuje zoom level 14, který obsahuje 1216 dlaždic. Kdybych využil nějakého bližšího zoomu lvl 15 nebo 16, bylo by dlaždic několikanásobně víc a tudíž by byl limit více ohrožen, a já bych v nejhorším případě musel mapy dodělat až druhý den. 

   Nicméně to je všechno, co je potřeba k vytvoření vlastní offline mapy. Tímto dlouze napsaným, ale krátkým postupem docílíme toho, že se už neztratíme na kole v Praze a jejím okolí, můžeme mít na telefonu vypnuté všechny datové přenosy a zapnuté jen GPS, které když je ovládané spolehlivým programem, tak má v moderních telefonech minimální spotřebu, a dokáže s vámi pak cestovat a zaznamenávat opravdu dlouho. Máte k dispozici mapu, která nemá více než 20 Mb (vrstvy 14 a 15 zároveň vybrané a uložené měli cca 60 Mb), takže ji můžete uložit i na telefon, který nedisponuje zrovna velkou interní pamětí. 

   Hojně v článku zmiňuji OruxMaps, ale věřte, že tento postup je unverzální a použitý pro spoustu jiných aplikací, kdy základem pro vás bude, zjistit si, v jakém formátu musíte mít, pro tu nebo onu aplikaci, databázi uloženou, aby ji byl program schopný načíst. To je buď většinou ke zjištění v programu, nebo na nějakém fóru u výrobců aplikace (respektive ofiko stránkách). Osobně si myslim, že aplikace, která nenabízí práci s offline mapami, tak nestojí vůbec za pozornost, ale to už je většinou jen věc názoru.

   To bude asi k tomuhle tématu všechno. Mohl bych se zde rozepsat i o tom, že pokud budete chtít mít mapu s plánovanou oblastí výletu úplnou, můžete si tam naportovat i body zájmu, které stačí sehnat ve formátu gpx  (kačeři znají), ale to už je věc ke které člověk, který zvládne tohle všechno co jsem zde napsal, dojde sám.  Doufám, že tenhle článek mohu zase považovat za poučný a inspirující, a pokud budete mít jakékoliv dotazy nebo námitky, tak do komentu s nimi, a já se na ně pokusím reagovat.


Komentáře

Tynka_125 píše…
Já jezdím na kole každý den do práce, ale to je jen kousek :-) . Po práci mi na kolo už moc síly nezbývá, ale o víkendu jezdíme s manželem :-) . Oba máme celoodpružené kolo , takže zvládáme jízdu po silnici i někde trochu v terénu :-) .

Populární příspěvky z tohoto blogu

Tip na aplikaci: URL Shortener

To si člověk přečte krásný článek, o který se chce podělit s blízkými, navštíví pěkné místo, které chce poslat zobrazené na mapě nebo prostě jen narazí na fotku, která jej dojme k slzám a chce to zkusit i na jiných. Takových příkladů je mnoho. Zrovna tak je i spousta stránek, kterým optimalizace URL adres jejich obsahu vůbec nic neříká, a tak se mnohdy stane, že pošlete někomu odkaz v chatu, který má dvacet řádků a nedej bože, že se v něm vyskytuje nějaká mezera, protože to z pravidla odkaz rozdělí a polovina z něj se stane neaktivní. Člověk na druhé straně musí text kopírovat, přenést jej do adresní řádky a doufat, že na kousek nezapomněl. Pohodlí jednoho kliknutí je ty tam.

Internet Explorer 9

Jsou to dva dny co s velkou pompou vyšel Internet Explorer s pořadovým číslem 9 a strhla se vlna srovnávacích testů, které jako měli ukázat, jak je skvělej úžasnej a tak. Rozhodl jsem se, tak nějak zdlouhavě a hlavně nudně sepsat, jak to vidím já. Opravdu jsem se snažil odolat všemožnými metodami, které měli odpoutat mou pozornost a nečíst ony články, ale voodoo panenky došli a když není co píchat, tak se dříve nebo později nuda dostaví a člověku nezbude nic jiného, než propadnou onomu šílenství a ten zpropadenej IE9 vyzkoušet. Musím uznat, že Microsoft opět nezklamal. Využil veškerých příležitostí co měl a vykradl snad všechny ty dobré věci, které konkurenci dělají konkurencí. Jistě by se našel nějaký hnidopich, který by se s semnou přel, že oni se vykrádaj, tak nějak všichni a já bych mu to nevyvracel, ale beru to podle toho, co vyšlo dřív a z tohohle pohledu vycházím se svým stanoviskem. IE9, lze stáhnout na poměrně jednoduché adrese www.microsoft.cz/ie , kde si vybe...

Zápisky z geovýpravy: Terezín & Litoměřice

Odkaz na album 5.7.14 Terezín & Litoměřice Tenhle rok jsme se rozhodli absolvovat low price geocaching výpravy a vzhledem k tomu, že jsme už delší dobu plánovali výpravu do Terezína, tak jako první jsme se vydali právě tam. V době, kdy jsme s tímto plánem začínali, se tam nacházelo asi 38 klasických kešek, které provázeli postupně po celém městě. Jenže přišli povodně a došlo k obnově jen asi 18. I to je poměrně úctyhodné číslo. Vzhledem k tomu, že se zatím zaměřujeme pouze na klasiky, tak jsme se po ostatních druzích nepídili, ale číslo by se jistě vyšplhalo ještě o pěkný kousek výš. 18 bylo číslo, které by nám stačilo, ale při pohledu na mapu a zjištění, že se poblíž nachází ještě město Litoměřice, které nabízí, taky cca dalších 18 klasických krabiče k, padlo rozhodnutí, že se nejspíš podíváme i tam.