Hra se momentálně nachází v otevřené betě, což se místy projevuje lagováním, pády hry a v poslední době docela otravným přechodem mezi lokacemi, během kterého dochází k načítání drobných patchů upravující lokace kam se chystáte vstoupit. Otravné je to v tom, že hra občas ztratí kontakt se serverem a souborům stažení trvá i trojnásobnou dobu.
Pokud ovšem člověk skousne tyhle drobné neduhy, tak je toho opravdu hodně co hra může nabídnout. Od rozsáhlého příběhu po rozmanité mapy, které sice nejsou největší, ale využité na maximum a díky pěkné grafice i detailní. V tomhle ohledu je vidět, že si tvůrci dali vážně záležet. Zatím jsem sice na nějakém 25 lvl, ale dosud jsem ani jednou nedošel k tomu, že bych se snad v nějaké lokaci nudil. Naopak, každou lokaci se snažím projít celou, abych odhalil co nejvíce z toho, co by snad mohla skrývat. Občas se to vyplatí, protože tvůrci přidali do map i tajná místa, která nejen že potěší nalezením, ale i lootem předmětů.
Hra se v každém případě drží v zajetých standardech MMO RPG žánru. Novinek oproti jiným hrám se tu pár najde, ale není jich mnoho. Je zde poměrně komplexní systém tvorby postavy, jejího vzhledu, životního příběhu, role playeři si mohou vytvořit vlastní bio, které presentuje jejich příběh. Postav je zatím 5. Klasické složení Roguna, Warior, Tank, Heal, Mage. Rasy nejsou také nijak zvlášť originální až na Tieflingy kteří vypadají jako potomci Hellboye. Na konci tvorby postavy si vyberete domovské město, ale hru to nijak zvlášť neovlivní. Tedy aspoň ze začátku ne, protože všichni startují na stejném místě.
Na začátku vašeho putování se vás ujme poměrně stručný tutoriál, který však zdůrazní všechno podstatné pro hru. Je docela dobré jej sledovat, protože co se týče interfacu a některých přidaných věcí, chvilku trvá než se v tom člověk vyzná. Například ve hře je možnost vytvářet vlastní scénáře, které můžete sdílet mezi ostatními hráči a hra vás na to několikrát upozorní. Chvilku mi trvalo než jsem pochopil wtf, ale tutoriál pomohl. Ono vůbec co se týče nabídky dungeonů, různých skirmishů a právě zmiňovaných scénářů, na té by se dalo ještě zapracovat. Co se týče tvorby vlastního scénáře. Pokud projevíte zájem o jeho tvorbu, hra vám na vyšším lvl nabídne přístup do editoru map, příběhů, předmětů a charakterů, který se zdá velice podrobný a ne zrovna jednoduchý na pochopení, ale těžko říct mnoho jsem se jím zatím nezabýval.
Za největší slabinu považuji doslova překombinovanou soustavu talentů a jakýchsi perků, kterých je mnoho a když člověk ze začátku neví kolik bude mít celkem k dispozici bodů, těžko se rozhoduje kam je přidělit. Nezbývá než doufat, že retalent nebude placený za peníze, ale divit by se tomu nedalo.
Protože je to F2P je zde samozřejmě možnost kupovat si některá vylepšení do hry, ale zatím jsem nenarazil na žádná, která by hráče v soubojích s ostatními nějak zvlášť ovlivňovali. Co je zde ovšem ovlivněné trochu víc než kdekoliv jinde, tak jsou tím profese. Tam lze urychlovat tvorbu předmětů a vůbec postup na vyšší úrovně, ale to mne zatím nechalo v klidu, protože jsem nikdy na profese moc nebyl.
Někdy po 15 lvl jsem získal možnost vybrat si svého virtuálního společníka, který s semnou bude putovat. Těch je několik druhů s různými zaměřeními, ale ty nejlepší lze získat pouze za real money. Musí se nechat, že ten základní, kterého jsem získal není úplně nejhorší, ale ještě jsem nenarazil na situaci, kde bych se bez něj neobešel. Je to spíš takové příjemné zpestření.
Souboje jsou občas docela tuhé, ale všechny se dají zvládnou přizpůsobením taktiky a načasováním spellů. Osobně jsem zkoušel Great Weapon Fightera a Control Wizarda. U warriora jsem se přesvědčil, že stále nenastala doba, kdybych začal hrát meele classy, protože je prostě nejsem schopnej ovládat. U mága je to trošičku o něčem jiném, tady se orientuji lépe, takže se mi za něj hraje pohodlně. Ovšem v některých soubojích se člověk značně zapotí. I když zde neexistuje nic jako mana a člověk má o starost míň, je zde zase poměrně nutné být neustále v pohybu a pokoušet se kombinovat spelly co nejefektivněji, protože se velmi často dostanete do situace, kdy jste několika násobně přečíslen a je tedy potřeba si s likvidací pospíšit. Kolikrát je skupina nakombinovaná i několika druhy nepřátel od slabých lučišníků, přes silnější mágy, po nejtěžší těžkooděnce. Na konci téměř každého questu je pak silnější boss s kterým souboj trvá podstatně déle než s klasickými moby.
V tomhle si hry velice cením. Je zde prakticky absence skupinových questů, takže se nezdržujeme hodinami shánění správné party, abychom se pohli z místa. V tomhle mě příšerně točila Tera online, která takovými questy byla doova přesycená a kolikrát to hrozně zdržovalo postup. Nicméně soubojový systém by se k ní dal přirovnat. I ona kladla velký důraz na kontrolu postavy. Pontou téhle zmínky ne, že velkou část hry jste schopní projít sami a nejste tak závyslí na kamarádech, kteří jsou časově vytížení jinak než vy. Potřeba jít ve skupině se naskytne až v dungeonech a jiných instancích. Zde je však možné využít dungeon finderu a pod. Jen si nejsem jist zda je to betou nebo zda hraje málo lidí, ale čekací doby jsou opravdu dlouhé. Na poslední dungeon jsem čekal něco kolem 45 minut, což je opravdu dost.
Inu, ale abych to zkrátil. Myslím si, že až na drobnosti, tak se Newervinter online velice vydařil a jistě se vyplatí jej sledovat kam se bude dál vyvíjet. Pokud to totiž tvůrci nějak zásadně nepokazí nějakým větším zásahem do F2P, tak tu máme velice příjemné rpg, které se hraje plynule s možností zahrát si s kamarády, projít si pěkné instance a vůbec zabít pár hodin tím, že zapomenete na okolní svět. To je podle mě na hru, která je zadarmo docela slušný výsledek.
Přikládám video z dungeonu Blackdagger Ruins, který je dostupný na levelech 20 - 25. je zde zachycen souboj se třemi bossy. První dva jsou docela lehcí, ale pak nám odpadne hráč a na posledního bosse zůstaneme pouze tři, kdy se tím hra poměrně ztíží. Ten moment přichází v cca 4:50 minutě.
Komentáře